Safira

Safia är ett 5 årigt (född 2006 i januari) Arabiskt fullblods sto, hon är inte slutmätt och nu ligger hon precis på gränsen till storhäst.
Safiras ägare Malin red mer eller mindre in henne i skogen. Hon är van vid att ridas ut själv då det nästan är det ända hon gjort. Att ridas i sällskap är då lite mera stressande för henne då hon inte är van vid det. Blir hon stressas och vill galoppera så gör hon det.... Var med engån när en tjej red med ut på henne i en större grupp och hon kunde hålla få stopp på henne utan Safira galopperade förbi allihoppa. Tjejen satt med skit korta tyglar och kramphöll men Safira bara krullar ihop sig så det är inte så lätt att ta tag i henne. Inte för att det gå så fort utan det blir nästan galopp på stället men det kan ändå vara obehagligt. Nu hjälper det ju inte att sitta och kramphålla på Safira för det gör ju henne bara ännu mera sterssad utan man få ha längre tyglar och vara lungs själv så brukar det gå bättre. Om det skulle vara en häst som drar iväg så blir hon såklart orolig och får svårt att stå still. Var ute på ett fällt under en kort stund en gång då det vart två andra ponnysar där sammtidigt. De var på andra sidan fälltet och hoppade över snövallar och bussade villket fick igång Safira så hon drog iväg med mig och började bocka och kicka, vilket var lite läskigt då jag inte är van vid sånt.
Safira är inte häller specielt van vid nya plattser och miljöer utan blir även då stressad, vilket kan vara ett problem om man någon gång i framtiden skulle vilja ut och tävla. Där har vi också något att öva på. Vet inte riktigt hur hon är i trafiken då jag inte ridit henne något på vägarna men det verkar som att det går bra med bilar.
Safira går jättefint i dressyren, kan kicka när man galopperar men har tydligen inte gjort det sen Malin börjat använda hackamore. Dressyren fukar såklart bättre med bett då det är lättare att ta ledande tygeltag, men vi får själva prova oss fram sen. Hon hoppar också stockar och diken ute i skogen utan problem men inte vanliga hinder... Hon har hoppats litte smått innan med sin förre medryttare men sedan hände något hänt, Malin vet själv inte vad som hänt men Safira tycker att hinder är otroligt otäcka saker. Nu kan hon gå över bommar men det är inte populärt, jag har själv aldrig gjort det då jag inte har haft den möjligheten. Jag kommer att jobba med det här och mitt mål är att få henne orädd och hoppa lite små skutt. Hoppas på en stor utväckling för både mig och Safira.




Kommentarer till "Safira"


Namn:
Stammis?

E-mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Kommentar: