I vårt stall har vi inget ridus varken på gården eller specielt nära så vi får hålla oss på ridbanan om vi inte rider ut. Ridbanan är då helt igen snöad och det är bara fyrkatsspåret som är upptrampat som en stig runt om. I mitten är det fullt med snö och aldeles knugligt och nu när det har fryst på så är det inte så lätt att rida där vilket gör att man får helt enkelt hålla sig på spåret. Så vad gör jag då för att mjuka upp och lösgöra honom?
Det blir mycket jobb runt fyrkantsspåret men jag har trampat upp en liten volt i ett hörn som kanske är 4-5 m i diameter. Jag går in på volten varje gång jag kommer upp i det hörnet. Jag jobbar inte runt, runt, runt på volten då det skulle bli väldigt jobbigt på en sån liten volt utan tar ett varv och fortsätter sedan rund på spåret. I början jobbade jag honom mest i skrit på volten både inåt ställd och utåt ställd. Runt fyrkanten jobbar jag mycket med öppnor och slutor, både innåt och uttåt stäld. Jobbar också mycket med tempoväxlingar för att få honom att lyssna bättre och få honom mera possitiv. Jag tycker att dessa övningar har hjälp mycket!



Kommentarer till "Jobba med att lösgöra"


Namn:
Stammis?

E-mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Kommentar: