Safira 8 mars

Tisdag

Jag red med bet idag igen för jag skulle jobba henne i dressyren.
Vi började med att rida ut 5 minuters rundan och sedan på ridbanan.

Först ville hon inte gå från stallplan men hon gav sig snabbt och vi gav oss iväg. På vägen ner för utanför Louise så var han lugn men lite tittig men när vi kom ut på den större grusvägen så började hon tackta och stressa upp sig endel. Efter som jag inte känner henne specielt bra vet jag inte riktigt än hur jag ska göra för att lugna henne, jag vet bara att man inte ska ta för mycket i henne då hon bara stressar upp sig, krullar ihop sig så man inte har något att ta i och sen drar hon. Hon kom aldrig upp i galopp idag men det kändes som om hon var påväg helatiden... Vi prövad att trava lite och det gick ganska bra, det var bara lite svårt att få stop på henne.

På ridbanan övade jag på att hon skulle lyssna på att stanna och sättas igång så jag får henne mera lyhörd, förhopningsvis ute sen också. Med bet blir hon mycket starkare så jag vill få henn elite mera kännslig på det planet och öva på att man inte ska behöva ta så mycket i munnen på henne och jag tycker att det funkade jättebra! Vi började med att bara köra korta tempoväxlingar i trav och skritt. Hon behöver också öva på att gå fram mera när man är på ridbanan och få henne att öka steglängden så hon inte bara går och "trippar", så vi ökade traven på långsidorna och kortade den på kortsidorna utan att behöva ta specielt mycket i hennes mun och det funkade jättebra! Gjorde även samma sak i galoppen, där var det lite svårare med tempoväxlingarna på kortsidan men i slutet fick jag verkligen fram henne och hon ökade stegen vilket kändes toppen.



Kommentarer till "Safira 8 mars"

Postat av: Evelina

sv: Hihi ja, så gulliga :)

Jag tänkte åka ut på torsdag nästa gång, vi kan väl försöka vara där samtidigt? :D

Kul att det gick så bra med Safiran idag :)

2011-03-08 @ 20:46:54
URL: http://stallmupparna.blogg.se/
Postat av: Evelina

sv: Hihi ja, så gulliga :)

Jag tänkte åka ut på torsdag nästa gång, vi kan väl försöka vara där samtidigt? :D

Kul att det gick så bra med Safiran idag :)

2011-03-08 @ 20:46:55
URL: http://stallmupparna.blogg.se/

Namn:
Stammis?

E-mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Kommentar: