Idag kom jag ut till stallet runt lunch tid. På vägen ut hämtade vi upp Vilma. Vi började mocka och det tog säkert över en halvtimma för mig innan jag var klar. Bajs överallt och inte en enda torr fläck. Detta var ju min första dag med Safira så det är inte jag som har mockat innan. Både Vilma och Amelia (som kom ut senare) hann mocka klart före mig. 
Mockade igenom hela boxen nogrant och sedan tog jag och fylde på vatten. Hon doppar sitt hö i vattnet så det var inte vackert i vattenhinken och allt vatten var slut. Vi får nog köpa en till vattenhink till henne.
När allt det var klart tog jag in henne och lät henne äta lite, passade då på att märka upp hennes nya höpåsar och gjorde klart kraften.
Jag och Vilma red ut efter att ha pysslat om hästarna. Det var första gången jag red ut "ordentligt" på henne. Först ville hon inte gå från stallet och gick åt sidan, backade och kickade en gång, men jag är ju ganska van efter tiden med Fighter så hon gav upp och vi kunde rida vidare. (Safira har haft en medryttare sen tidigare och som vi ockås kommer ha kvar så jag får lite tid över till annat, han kommer då ha henne 2 ggr i veckan. Hon har lite problem med att få Safira att gå från tilexempel stallplan men även på andra ställen och hon ger upp och hoppar av så hon låter alltid Safira vinna. Så det är något hon förmodligen kommer testa på mig med) Vi red långajakt rundan i skogen där det är både diken och stockar och det gick jättebra! Vilma och Mimmi gick först så när de började trava ville hon inte stå still och så krullar hon i hopp sig så man har inget att hålla i liksom så en gång började hon små galoppera på sället, det fins liksom inte så mycket att säga till om då men det var bara tre galoppsteg sedan blev hon lungn igen så allt gick bra. Senare kunde vi trava lungt utan att hon gjorde något. Hon drar inte iväg men vill hon galoppera (oftast när hon blir stressad) så galopperar hon. Det har hon inte gjort med mig än men jag har sätt när hon gjort det tidigare. Safira är inte så van vid att rida ut i sällskap och kan då stressa upp sig lite extra, nu kan jag ju inte jämföra med hur hon är annars eftersom jag inte ridit ut på henne själv någon gång men jag tycker inte att hon blev nå stessad idag. 
Vid ett större dike blev hon glad och började skutta lite och kasta med huvudet men det var inte så farligt. Jag var jättenöjd med ridturen då det var min första gång jag red ut på henne och det var 5:e gången jag satt på henne.

Lite bilder och mer fakta kommer senare. Så titta in lite senare!



Kommentarer till "Första dagen med Safira"


Namn:
Stammis?

E-mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Kommentar: